16 februari, 2013

Vinter på Långöholm

1851 – Vem högg in årtalet och vad hände här då?
Sten -kanske en grindstolpe, ovan, med inskription 18 April 1851 vid Långöholm vintern 2012/13 (idag med postadress Långöholm 1).
Kanske är den rest vid byggnad av första huset på gården. Innan min farmor och farfar byggde sitt. Vem höll till här då?  Ryktet säger att min förfader "Perse-Johannes" ska ha huggit ut detta, det ryktas att han kan ha bott här, men kan också varit granngården som idag bär postadress Långöholm 2.
Om det har jag luskat fram och nedtecknat detta.
I alla fall minns jag stenlämningar från något hus i min farmors rabatt förr, så något lär här ha varit tidigare och 1851 var "Perse-Johannes" i 45-års åldern.
Kanske var det hans verk, kanske någon annan...


En målning från 1950 (signerad Arne Svensson liksom denna).
Som det såg ut när min farmor och farfar bodde där och när pappa var ung.