31 juli, 2012

Långöholm / Tjockamossen

Farfar Martins barndomshem, Långöholm, Tjockamossen, som är det gamla namnet, som man också kan se här. Personen som sitter på bänken framför huset skulle kunna vara farfars tvillingbror Axel som jag tror bodde i huset till sin död 1957. Farfars mor Anna-Maja levde här till 1945. Jag vet inte när bilden är tagen (en gissning är någongång mellan -45 och -57), huset revs dock runt 1970. Till höger, utanför bild, låg en annan stuga som jag hade som lekstuga i min barndom. Den revs på 1990-talet.



Bild på Långöholm eller Tjockamossen ur "Svenska gods och gårdar" från 1941, där "min lekstuga" även syns i bild t.h. Vid denna tidpunkt bebodd av en familj Flodén som arrenderade.

Ovan ytterligare en bild av farfars barndomshem. Här foto av en målning signerad Arne Svensson 1950, målat från den intilliggande stugan. Nu hänger tavlan här.