27 december, 2012

En Jul- och Nyårshälsning från en annan tid

Jul- och nyårshälsning till Familjen Martin Johansson från Värmland, närmare bestämt Molkom och Nyeds kyrka. Det var till Värmland min farmors halvsyster Elin Kröök flyttade efter hon gift sig och där som hon dog tidigt i livet. Hon hann få två barn och jag tror ena barnet hette Åke (pappas kusin, eller halvkusin om man ska vara noga). Mannen som blev änkeman efter Elin hette Olof G. Johansson, kanske är det han som är "Olle" på kortets baksida. Vilka de andra som hälsar är vet jag inte. En möjlighet är att Stina är Åkes fru (som vuxen) och Sören deras son –i så fall min syssling.
Kortet är inte daterat, poststämpeln inte synlig, men om min gissning stämmer borde det vara från 50-talet.


"God Jul o Gott Nytt år önskas av Olle, Stina, Åke o Sören." lyder hälsningen på kortets baksida.